Konditionsträning

Att motionera är bokstavligen talat livsviktigt. Motion påverkar många funktioner i kroppen positivt och kan minska risken för sjukdomar samt motverka åldrande. Dessutom mår man bättre i vardagen av att orka mer och ha en kropp utan smärtor p.g.a. inaktivitet.

När man motionerar tränas konditionen. Definitionen av kondition är kroppens förmåga att utföra ett arbete som är “submaximalt”, d.v.s. inte helt på gränsen. Man brukar också tala om kroppens syreupptagningsförmåga. Bland annat denna förbättras av konditionsträning. Förutom att musklerna tar upp syre bättre tränas även lungkapaciteten samt hjärtats förmåga att pumpa runt blodet. Allt detta leder till att kroppen totalt sett får i sig mer syre, även till hjärnan.

När musklerna mår bra minskar risken för skador både på dessa och på leder som annars får ta smällen när man rör sig. Ett friskt hjärta gör att man orkar mer och lever längre och en pigg hjärna leder till att man kan fokusera bättre och faktiskt blir lite bättre på att utföra mentalt krävande aktiviteter. Som en extra bonus får man även endorfiner när man motionerar lagom hårt, d.v.s. kroppens egna lyckohormoner.

Olika sorters konditionsträning

Konditionen bör man träna varje dag eftersom det är en färskvara. Eftersom det är den submaximala förmågan som förbättras behöver man därmed inte ta ut sig totalt när man tränar, utan att “få upp flåset”, d.v.s. känna att man andas lite fortare än vanligt, blir lite varm och att pulsen ökar, räcker till en början.

Löpning, dans och gruppträning

Löpning är kanske det första som kommer upp när man tänker på konditionsträning. Det är också en mycket allsidig och enkel träning. Bara att snöra på sig skorna och ta sig ut i löparspår eller springa ett kort varv runt kvarteret. De flesta friska, yngre och medelålders människor kan springa, om man börjar försiktigt och sakta ökar på träningsdosen så att muskler, senor och leder hinner byggas upp och hindra skador.

Dans, aerobics och gruppträning fungerar också bra för konditionen och passen brukar dessutom vara utformade med ett visst inslag av styrketräning, vilket är utmärkt för att stärka hela kroppen samtidigt som man får bättre syreupptagningsförmåga.

Skonsam konditionsträning

Promenader och stavgång är en annan form av konditionsträning som kanske passar bättre för den som är lite äldre, har problem med knän eller helt enkelt inte gillar löpning. En rask, lång promenad med eller utan stavar håller också konditionen uppe och ger positiva hälsoeffekter.

En annan skonsam form av konditionsträning är cykling, som sparar på knän och som går att utföra helt i egen takt, från att stillsamt trampa fram genom landskapet till att hänga på en klunga landsvägscyklister och kanske köra Vätternrundan.

Egentligen är all form av träning där man håller på en längre stund med höjd puls och andningsfrekvens, bra för konditionen. Simning är ytterligare ett exempel på en motionsform som är skonsam för leder och skelett men där man kan få upp pulsen rejält.

Social träning

Tycker man inte om att träna ensam kan man dels gå med i en löp- eller cykelgrupp men man kan också träna konditionen i t.ex. en racketsport, hänga på innebandygänget på jobbet eller spela fotboll med kompisar eller familj efter jobbet. All träning som blir av och som man inte skadas av är bra, och livsviktig träning!